Wednesday, March 31, 2010

Buka Minda Untuk Merancang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada rakan-rakan sekalian, hari ini saya ingin menceritakan berkenaan diri kita yang kurang atau tidak merancang dalam urusan kewangan. Ramai diantara kita gagal dalam merancang urusan kewangan kita. Gaji yang masuk tiap-tiap bulan habis tidak tahu kemana, yang selalu kita fikirkan adalah “aku rasa bulan ini aku kurang gunakan duit, tapi kenapa duit aku habis jugak”. Adakah ayat ini yang bermain di minda anda setiap hujung bulan??

Sedarlah, jika anda masih muda rangcanglah kewangan anda sebaiknya kerana ketika inilah kita mempunyai sumber pendapatan dan anda tidak tahu apa akan terjadi dimasa hadapan. Walaupun masa ini kita seorang manager di kilang yang berpendapatan besar, namun kita mesti fikirkan jika kilang kita suatu hari nanti akan mengalami kerugian atau ditutup, apa akan terjadi pada diri kita?? Ingin mencari kerja baru banyak persaingan yang perlu ditempuhi, lebih-lebih lagi anda terpaksa bersaing dengan golongan muda yang lebih kretif dan bijak dari anda. Ingat, untuk pekerja swasta, anda sangat mudah untuk dibuang kerja jika sesuatu berlaku kepada syarikat anda. Ia tidak dapat diduga, saya sendiri pernah merasainya dan tiada kebaikan pun daripadanya dan sekarang saya bekerja disektor kerajaan yang lebih selamat. Walaupun pendapatan kita kecil tapi jika kita bijak menyesuaikannya dengan taraf kehidupan kita, InshaAllah pendapatan itu mencukupi. Yang penting sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada dan bijak menguruskan kewangan anda. Tidak perlulah berkereta besar jika ia hanya membebankan diri kita untuk membayarnya. Itu belum termasuk kos insuran dan kos penyelenggaraan. Fikirkan semua aspek itu dahulu sebelum membuat pilihan kerana nilai kereta akan sentiasa susut ditelan peredaran waktu.

Zaman dahulu ibu bapa kita selalu memberitahu kita “ambik duit nie buat belanja, ada lebih simpan dalam tabung”, disinilah kesilapan berlaku, ada duit lebih baru nak menabung. Sepatutnya sekurang-kurangnya anda hendaklah memperuntukkan 10% hingga 30% bagi yang sudah mempunyai hutang dan 50% hingga 70% bagi yang masih belum mempunyai hutang daripada pendapatan bulanan anda untuk tujuan simpanan ini. Jadi latihlah anak kita supaya menabung dahulu baru berbelanja, itulah jalan paling selamat untuk kebebasan kewangan. Janganlah membiarkan anak-anak kita juga mengikuti langkah kita yang sudah tersilap dalam pengurusan kewangan. Jika kita ajar mereka dari kecil menabung dulu baru berbelanja, InshaAllah sikap itu akan terbawa-bawa hinggalah mereka dewasa. Ingat, kita yang mendidik anak-anak kita, jadi jalankan tanggungjawab itu dengan baik, jangan menyesal dikemudiaan hari.

Dilain hari saya akan kongsikan tips-tips kewangan dan penjimatan yang boleh anda lakukan untuk memaksimumkan simpanan anda. Sekian terima kasih.

1 mannis:

AinHinata said...

Uit..terase suami aku klu bace artikel yg ko tulis ni..ape2 pon bgus utk peringatan..tp, ko kne fkir..rzeki tu dr TUHAN..DIA yang menempatkan seseorang itu disitu..dan TUHAN dh mengatakan..itu la dia rezeki kau.. syukur..

if smue org nk kje gov..spe plk nk kje kilang..Kilang pon kilang lah asalkan enjoy & ikhlas bekerja mencari rezeki halal..klu x xkan la die bertahan smpai skr.

mmg kite kne fkir utk jangka masa panjang..tp, yakin satu..dimane2 jer ade rezeki utk kite.dan kite xtahu hikmah disebalik nye..

My Opinion...Thanks Man :)..~peace~

Newer Post Older Post Home