Friday, March 19, 2010

7 Tips Pendidikan Anak

1. Jaga hubungan dengan Allah.

Sebaik mana pun pendidikan yang kita berikan kepada anak-anak kita, akhirnya yang menentukan anak kita termasuk orang-orang yang mendapat hidayah atau tidak adalah Yang Maha Memiliki segala-galanya. Maka tugas kita sebagai ibubapa adalah berusaha sedaya-upaya, seterusnya berserahlah kepada Allah SWT sebagai penentu segala-galanya.

(17:15) Barang siapa yang berbuat sesuai dengan hidayah (Allah), maka sesungguhnya dia berbuat itu untuk (keselamatan) dirinya sendiri; dan barang siapa yang sesat maka sesungguhnya dia tersesat bagi (kerugian) dirinya sendiri. Dan seorang yang berdosa tidak dapat memikul dosa orang lain, dan Kami tidak akan mengazab sebelum Kami mengutus seorang rasul.

Innaka la tahdi man ahbabta…


2. Didik lah anak

Berbuat tetapi salah adalah lebih baik dari tidak pernah salah kerana tidak berbuat. Salah dalam berbuat boleh diperbaiki, tetapi salah kerana tidak mahu berbuat atau kurang berbuat tak mungkin dapat diperbaiki.

Berikan masa anda untuk mendidik anak. Berikan tenaga anda untuk mendidik anak. Berikan harta anda dalam usaha mendidik anak. Kerana kenyataannya ramai orang yang gagal adalah disebabkan gagal berbuat bukannya salah dalam berbuat.

(9:105) Dan katakanlah, Beramallah kamu sesungguhnya Allah, Rasul, dan orang-orang yang beriman akan menyaksikan amalan kamu. Dan amalan itu akan dikemabalikan…


3. Mulakan seawal-awal nya

Pendidikan anak bermula dari pemilihan pasangan lagi.

Dan orang-orang yang berkata : “Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami dari isteri-isteri kami dan keturunan kami kesenangan hati, dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”( QS. Al-Furqan : 74 )

Dapatkan wanita yang beragama, (jika tidak) niscaya engkau merugi” (HR.Al-Bukhari dan Muslim)

Kemudiannya tatkala di dalam kandungan lagi, kita telah diajarkan untuk memulakan pendidikan anak dari hadith berikut :

“Sesungguhnya Allah membebaskan separuh shalat bagi orang yang bepergian, dan (membebaskan) puasa bagi orang yang bepergian, wanita menyusui dan wanita hamil” (Hadits riwayat Abu Dawud, At Tirmidzi dan An Nasa’i. Kata Al Albani dalam Takhrij al Misykat: “Isnad hadits inijayyid’ )

Apatah lagi di awal usia kelahiran.

“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasalam apabila dihadapkan kepada beliau anak-anak bayi, maka beliau mendo’akan keberkahan bagi mereka dan mengolesi langit-langit mulutnya (dengan korma atau madu )” ( Hadits riwayat Muslim dan Abu Dawud).


4. Jaga hubungan dengan isteri/suami

Pasangan kita adalah sumber kekuatan kita, pasangan adalah penyejuk hati kita, pasangan adalah orang yang akan menentukan suasana rumah tangga nantinya akan menjadi rukun dan damai atau kelam kabut. Jagalah hubungan dengan pasangan anda lebih dari orang lain, siapapun dia.


5. Seseorang akan dilayan sebagaimana dia melayan orang lain. Jadi jika anda ingin dilayan dengan baik, maka layanlah orang lain dengan baik. walaupun bunyinya mudah tapi amat sukar untuk dilakukan.


6. Garbage in garbage out (kalau memasukkan sampah maka hasilnya juga adalah sampah).

Ahli psikologi mengatakan penipuan yang diulang-ulangkan akan diterima oleh otak sebagai kebenaran. Ambil contoh televisyen, yang sentiasa ditayangkan kepada anak-anak kita, menanamkan perlunya percintaan sebelum perkahwinan, akhirnya menjadi suatu kepercayaan umum masarakat.


7. Ikatan paling kukuh antara manusia adalah ikatan cinta.

Ada sebuah hadith menyatakan, "Orang yang paling baik di antara kamu adalah yang paling penyayang kepada keluarganya. Dan aku adalah orang yang paling penyayang terhadap keluargaku“

Pada suatu hari Umar menemukan Rasulullah saw merangkak di atas tanah, sementara dua orang anak kecil berada di atas belakangnya. Umar berkata:"Hai anak, alangkah baiknya rupa tungganganmu itu." Rasulullah SAW menjawab:"Alangkah baiknya rupa para penunggangnya"

Disebabkan penyayangnya dan kecintaan baginda saw, ummat di bawah pendidikan dan pemerintahan baginda akhirnya menjadi ummat yang paling hebat di dunia. Tanamkanlah cinta antara dirimu dengan ahli keluargamu bukannya ketakutan dan kegerunan antara mereka dengan kita.

fikir-fikirkanlah..

0 mannis:

Newer Post Older Post Home