Friday, March 5, 2010

Buka Minda Anda untuk Berjaya.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada pembaca sekelian. Tujuan utama blog ini diwujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan pengalaman hidup yang serba serbi mencabar pada masa kini. Sedarkah anda untuk Berjaya apa yang diperlukan. Adakah anda sudah Berjaya?? bolehlah berkongsi ilmu disini kerana setiap ilmu manfaat yang anda hebahkan yang dapat mengurangkan atau menyelesaikan masalah orang lain akan mendapat balasan yang baik, tidak di dunia di akhirat, InshaAllah. Untuk berjaya apa yang diperlukan ialah ilmu. Oleh itu carilah ilmu yang bermanfaat untuk diri anda untuk diguna pada kehidupan kita sehari-hari. Ditambah pula zaman IT kini yang membolehkan kita memperolehi ilmu dengan mudah tidak kiralah dari segi membaca atau menonton klip video. Tapi, pastikan anda cari ilmu-ilmu yang berguna dan bukannya ilmu yang merosakkan. Tanpa ilmu kita tidak akan kemana-mana ditambah pula dengan pesaing kini yang hebat dan kretif.

Contoh:
Anda seorang pemegang sijil kejuruteraan lepasan politeknik. Apa yang anda boleh dapat dengan sijil yang telah anda perolehi itu?? Fikir-fikirkanlah. Dengan ruang kerja yang semakin mencabar ditambah dengan pesaing anda yang lebih tinggi kualiti pendidikannya apa yang akan terjadi pada anda?? Berapa gaji yang akan anda dapat dengan sijil anda itu?? Sedarlah disektor swasta untuk fresh graduate tidak lebih dari RM1200 gaji untuk sijil anda itu. Adakah itu mencukupi?? Ditambah pula dengan kos sara hidup yang semakin tinggi dan minyak yang sentiasa naik adakah gaji itu cukup untuk anda?? Bagaimana kalau tidak sampai pun seribu gaji anda itu, cukupkah?? Setiap tahun kenaikan gaji hanya 4 - 8%, tapi anda kena ingat berapa banyak kadar kenaikan inflasi dalam setahun?? Dulu isi minyak motor kriss RM3 sudah penuh, sekarang RM5 belum tentu penuh, perbezaan 2 ringgit hanya untuk minyak, baru motor bagaimana dengan kereta?? Bagaimana dengan barang-barang lain?? Semua kos itu anda kena tanggung setiap hari sedangkan gaji anda naik setahun hanya sekali, Alhamdulillah jika naik, jika tidak?? Makin parahlah kehidupan anda.

Kesimpulannya dengan ilmu yang betul, InshaAllah akan dapat menyelesaikan masalah anda. Yang penting sentiasa ingat pada pencipta kita dan sentiasa patuh atas segala arahan dan larangan yang telah ditetapkan untuk kita, sentiasalah bersyukur dengan apa yang ada. InshaAllah saya akan kongsikan ilmu-ilmu yang berguna untuk kehidupan kita pada masa akan datang. Tunggu…. Sekian Terima Kasih kerana sudi membaca artikel saya yang pertama.

0 mannis:

Newer Post Home